Tuesday, January 18, 2011

bahasa ibunda kau bahasa 2nd class la.. huh!

hari ni aku buat panggilan telefon kepada 2-3 buah bank-saje nak cari maklumat tentang pinjaman pembiayaan perumahan.

biasa la kalau telefon mesti 'gadis' yang dirakam suara yang jawab, dan mesti ayat pembukaan lebih kurang macam ini:   welcome to xXxXBank , for english press 1, untuk bahasa Malaysia sila tekan 2, jdsahfklasdjdsafnvhvdasvldsfjv (bahasa ni aku tak faham) 3.

semua bank yang aku kol hari ni susunan pilihan bahasa dia sama.

soalan saya berbunyi begini:

kenapa bahasa Malaysia (Melayu?) kene tekan 2? kenapa bukan 1. Bukan bahasa Malaysia (Melayu) bahasa kebangsaan ke?

ok itu je entry kali ni. cheers!

:- aku cuba meminimumkan penggunaan bahasa asing dalam penulisan aku kali ini. kali ini aja.

2 comments: